مقالات

کاربرد و نحوه استفاده صحیح از انبرآلات

کاربرد و نحوه استفاده صحیح از انبرآلات

انبرها به چه کاری می آیند؟

انبردست متشکل از دو اهرم و یک محور اتصال می باشد. این ابزار به اشکال مختلفی در بازار عرضه می شود و در کارهایی چون صنعت الکترونیک، لوله کشی،سیم کشی و… مورد استفاده قرار می گیرد.انبردست شامل مجموعه وسیعی از انواع ابزار به منظور انجام کارهایی از لخت ‌کردن و بریدن انواع سیم برق تا گرفتن وسایل و بریدن و خرد کردن آنها و … می باشد.

انواع انبر

انواع انبردستی شامل: انبردست، انبر پيچکش، سیم چین، دم باریک، انبرکلاغی، انبرقفلی، خاربازکن، خارجمع کن و…

نحوه استفاده و کار با انبرهای دستی

انبردست ها براساس شکل و ساختاری که دارند، به روش های مختلفی نیز به کار برده می شوند. در زیر به شرح کاربرد و نحوه استفاده هر یک از انواع انبر دست می پردازیم.

1- انبردست معمولی

انبردست های معمولی به منظور گرفتن قطعات مختلف، نگهداشت مهره ها، خم کاری و عملیاتی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرند. داخل فک هاى انبردست های معمولی نوعی آج به کار رفته است و در انتهای فک ها، قسمت تيزشده ای تعبیه می شود که به وسیله آن می توان سیم ها یا سر میخ و پیچ را قطع نمود. انبردست رامتناسب با قطر سيم ياپيچ و ميخ براى قطع کردن انتخاب می کنند تا از خراب شدن فکهاى انبردست درمحل تيزشده جلوگیری شود. توصیه می شود برای قطع کردن سیم ها از ابزار سیم چین استفاده شود. دسته های انبردست های معمولی را عایق می کنند تا در زمان کار با وسایل برقی، از برق گرفتگی جلوگیری شود.

2- انبر دم باریک

در مواردى که قطعات کوچک هستند و نياز به برداشتن و ياگرفتن دارند از قبیل افتادن پيچ کوچک درشیارها، نصب کردن پیچ ومهره درمواضع تنگ، خمکارى و … می توان از دم باریک استفاده نمود. بعضی از دسته این نوع انبردست عایق است و می تواند در کارهای الکتریکی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

3- انبرکلاغی

انبرهای کلاغی فک های منحصر به فردی دارند که موجب تمایز این نوع انبر با سایر انبردست ها می شود. در انبردست کلاغی مکانیسم عمل آنبه گونه ای است که فک ها به صورت موازی در مقابل یکدیگر قرارمیگیرند. اما دهانه آن بزرگ وکوچک می شود از این رو درکارهای متفاوت کاربرد داردکه متناسب با ضخامت قطعه یا قطرکار، فک آن در شیار محورآن حرکت می کند.

4- سیم چین

سیم چین شباهت زیادی به انبردست دارد با این تفاوت که لبه فک ها از داخل تیز شده است و دمه باریک و دراز دارد که برای بریدن سیم و میخ مورد استفاده قرار می گیرد. فک سیم چین آجدار است و برای لخت کردن سیم نیز قابل استفاده است.

5- انبر خارباز کن یا خار جمع کن

زمانی که قصد داشته باشید تا اجزای یک دستگاه را خارج کنید می توانید از انبر خاربازکن یا خارجمع کن استفاده کنید. این ابزار به راحتی اجزا را از سیستم خارج می کند. انبر خاربازکن اغلب بصورت حلقه ای است که می توان وسایل را با آن باز کرد. با استفاده از این انبر می توان با فشردن دسته، فک را از هم باز کرد. براى اينکار باید دسته ابزار را به يکديگر فشار دهيد تا قطر حلقه را باز و بزرگتر کرده و از شيار مربوطه خارج کند. نوع دیگر انبر خار جمع کن است که با فشردن دسته انبر، فک ها به هم نزديک مى شوند و قطر خار حلقوى کوچکتر شده و نهایتا خار از شيارخارج مى شود.

6- انبردست محور لغزان

در انبردست های محور لغزان به دلیل وجود فک ها يى که اندازه دهانه آنها تغيير مى کند، براى گرفتن قطعات و پيچ هاى با قطر متفاوت قابل استفاده هستند. بدین منظور باید فک آنرا به صورت کشويى روى محور حرکت دهيد. تفاوت اين انبردست با انبرکلاغى اين است که فک هاى آن بشکل موازى روى طرفين قطعه در موقع عمل قرار نگرفته اند.

7- انبرقفلی

انبر قفلی در اشکال مختلفی وارد بازار می شود و به منظور گرفتن مهره و سرپيچ بعنوان آچار، گرفتن لوله از قبیل آچار لوله گير يا نگهداشتن قطعات مانند انبردست و يا فشردن دو قطعه به يکديگر به عنوان گيره (پيچ دستى) کوچک و … مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که از این نوع انبردست استفاده می شود، دهانه (فاصله دو فک) بايد به طوردقيق تنظيم شود. بدین منظور می توان از پيچ تنظيم انتهاى دسته آن استفاده کنيد و با پيچاندن آن دهانه انبرقفلى را متناسب با قطر و ضخامت کار بازو بسته کرد.  برای قفل کردن، باید بتوان قدرى دسته هاى انبر را به طرف يکديگر فشار داد، تا انبر قفل شود و قطعات را محکم نگه داشت. اينکار باید متناسب با مقاومت و نياز قطعه کار صورت بگیرد تا به کار لطمه وارد نکند. زمانی که فک های انبر قفلی به قطع های که باید باز شود، می چسبد، تماس محکم و استواری بر قرار شده و به آسانی آنرا از محل خود باز می کند.

8- انبر پیچ کش

درکارهاى صنايع چوب، به خصوص کارهاى مونتاژکارى، اگر يک پيچ هرزشده يا میخواهید پيچ پرس شده را از سطح کار و شيار مربوطه خارج کنيد، می توانید از انبر پیچ کش استفاده نمایید. به هنگام کار با انبر پيچ کش، نوک نازک شده باید فوقانى انبر را زير لبه خار يا پيچ يا قطعه پلاستيکى فشرده شده در شيار يا سوراخ کار قراردهيد و به میزان کمی خارج کنید. سپس دو شاخه زيرين انبر را زير آن داخل کرده با کمک دو شاخه فوقانى و فشاردادن دسته انبر پيچ کش، آن را خارج کنيد. در صورتی که قصد دارید تا این قطعه را از سوراخ صفحه رو کشش دهي اچوبى خارج کنيد، حتماً دو شاخه زيرين انبر را کاملاً روى سطح کار فشار دهيد تا از کنده شدن روکش يا الياف اطراف سوراخ جلوگيرى شود.

9- قیچی آهن بر

به منظور بریدن ورقها و بعضی واشرها به قیچی های مخصوصی نیاز داریم. قیچی های آهن بر نیز در ردیف انبردست ها محسوب می شود که به شکل لب صاف و یا لب گرد هستند. نوع لب گرد، برای برشهای منحنی شکل استفاده می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *