مقالات

آشنایی با انبرآلات و تاریخچه آن

آشنایی با انبرآلات و تاریخچه آن

انبرآلات

انبرها اشکال و اندازه های مختلفی دارند و هر کدام می توانند برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار گیرند. بعضی از آنها برای گرفتن جسمی مانند لوله یا میله استفاده می شوند، بعضی دیگر برای کار با کابل و برخی دیگر برای ترکیب کارهایی از جمله برش سیم استفاده می شوند.
انبر دستی از جمله قدیمی ترین ابزارآلاتی هستند که از عصر برنز اروپا به یادگار مانده اند که در آن زمان فلزات داغ را به کمک آنها گرفته و اشیائی را تولید می کردند. از این گونه ابزارآلات به منظور گرفتن یا محکم نگهداشتن اشیاء به کمک نیروی دست استفاده می شود. همچنین از آن برای خم کردن و فشرده سازی طیف گسترده ای از مواد بهره می برند.

به طول کلی انبر از یک جفت اهرم فلزی محکم تشکیل شده است که از قسمت تقریبا میانی بهم متصل شده و محل تلاقی آنها مانند لولا باز و بسته می شود و باعث ایجاد فک های کوتاه در یک طرف و دستگیره های بلند تر از سمتی دیگر می گردد. این وضعیت یک مزیت مکانیکی ایجاد می کند و آنکه موجب می گردد نیروی فک ها در حالت بسته از میزان نیروی دست بیشتر شود و این امر بر دقت و استحکام نگهداشتن جسم متمرکز می شود. از قدرت فک ها همچنین می توان برای ایجاد تغییرات کوچک بر روی اشیاء مانند پیچش یا خمش هم استفاده کرد.
سیم چین هم جزء خانواده انبرها قرار می گیرد که از آن برای برش جانبی استفاده می شود. همانطور که در شکل ملاحظه می کنید به جای فک های متداول در انبرهای دیگر یک جفت تیغه برش مشابه قیچی دارد. درست است که از این ابزار هم برای نگهداشتن جسم می توان کمک گرفت ولی وظیفه اصلی آن ایجاد برش و قطع کردن اشیاء است. فک ها به موازات هم حرکت کرده و بسته به میزان ضخامت شی، از نوک تا انتهای تیغه را می توان استفاده کرد.

انبرهای معمولی مانند دم باریک یا انبردست ( که برای نگهداشتن یا فشار استفاده می شوند) ممکن است یک جفت تیغه کوچک برای برش نیز داشته باشند. این گونه انبرها برای برش و کشیدن مورد استفاده قرار می گیرند و فشار زیادی روی آنها اعمال می شود.
ابزارهایی که به جهت انتقال اشیاء و فلزات داغ ساخته شده اند را انبرک یا گازانبر می گویند که گیرایش مطلوبی داشته و جابجایی را ایمن می کنند. نوع دیگری هم که ویژه ایجاد اتصالات هستند را به نام پرس کابلشو یا سوکت زن می شناسیم که در کاربری های الکتریکی و الکترونیکی به کار گرفته می شوند. برای هر نوع اتصال از ابزار اختصاصی خود باید استفاده کرد. با این توضیحات مختصر مشخص شد که انواع انبرهایی که با دست کار می کنند برای اهداف مختلف عمومی یا تخصصی ساخته شده اند.

تاریخچه پیدایش انبر

نشانه های زیادی از وجود انبرهای امروزی در قرون وسطی ( قرن 15/16) در شهر هامبورگ پیدا شده است. با اینکه انبر دستی به طور کلی یک اختراع باستانی و ساده محسوب می شود،هیچ نکته ای در تاریخ از مخترع آن در دست نیست. مراحل اولیه کار با فلز که از هزاره قبل از میلاد رونق گرفته بود اینگونه مشخص می کند که می بایست ابزارآلاتی شبیه انبر های دستی امروز به کار می گرفتند تا قادر باشند مواد داغ را در فرآیند سنگ کاری یا ریخته گری به انجام رسانند. توسعه انبر ها از جنس چوب به برنز، احتمالا به زمان 3000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. از قدیمی ترین تصاویر مربوط به انبرآلات می توان به خدای یونان Hephaestus اشاره کرد که انبر در کوره آهنگری خود داشته است. انواع مختلف انبر ها با اختراع اشیاء متنوعی مانند نعل اسب، اتصال دهنده ها، سیم، لوله، قطعات الکتریکی و الکترونیکی گسترش یافته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *