مقالات

پیچ گوشتی – ابزاری ساده ولی مهم

پیچ گوشتی - ابزاری ساده ولی مهم

یکی از ساده ترین ابزارآلات و در عین حال پرکاربردترین آنها، انواع پیچ گوشتی ها هستند. پیچ گوشتی ها از متداول ترین ابزار آلات مورد استفاده در صنعت می باشند که در خانواده ابزار آلات دستی قرار می گیرند و همانطور که می دانیم برای باز یا بسته کردن انواع پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرند. ریشه عبارت پیچ گوشتی هنوز به درستی معلوم نشده، اما ممکن است ریشه قسمت دوم آن یعنی «گوشتی»، تحریف یا تغییر داده شده واژه «گَشتی» باشد.

این ابزار دارای انواع مختلف می باشد که متناسب با نوع و محل قرار گیری پیچ مورد استفاده قرار می گیرد. پیچ گوشتی ها دارای انواع دستی، برقی وشارژی هستند

پیچ گوشتی هایی که با استفاده از دست مورد استفاده قرار می گیرند عمدتا از دو بخش دسته و میله ای که به نوک آن منتهی می شود تشکیل شده اند؛ دسته پیچ گوشتی ها معمولا به گونه ای طراحی می شوند که به راحتی در دست قرار گیرند و به اصطلاح ارگونومیک باشند.

نوک پیچ گوشتی ها دارای انواع زیادی از جمله: دو سو، چهار سو، شش سو، ستاره ای، مربعی و … هستند که دو مدل دوسو و چهارسو پرکاردبرترین نوک ها هستند و امروزه در اکثر منازل مدل های بزرگ و کوچک آنها یافت می شود. در واقع بسته به نوع و شکل سر پیچ و همچنین سایز پیچ نوع پیچ گوشتی و سایز آن نیز نیز متفاوت می شود

جنس میله و نوک پیچ گوشتی اغلب از فولاد سخت ساخته شده است و میله آن دارای مقاطع دایره ای، چهارگوش، شش گوش و یا هشت گوش است. طول میله پیچ گوشتی ها عموماً در اندازه های 25، 60، 75، 80، 90، 100، 115، 125، 130، 140، 150، 200، 250 و 300 میلی متر می باشد.

در انواعی از پیچ گوشتی ها امکان مگنت کردن نوک آنها برای استفاده های خاص نیز وجود دارد. انواعی از پیچ گوشتی هم وجود دارند که می توان برای اعمال ضربه به پیچ ها از آنها استفاده نمود و عمدتاً به عنوان پیچ گوشتی های ضربه خور یا چکش خور از آنها یاد می شود. برخی دیگر از پیچ گوشتی ها هم دارای عایق برای کار با برق هستند.

علاوه بر موارد بالا، پیچ گوشتی ها از منظر شکل، به چند نوع مختلف شامل پیچ گوشتی چاقویی، پیچ گوشتی جغجغه ای، پیچ گوشتی، پیچ گوشتی ساده، پیچ گوشتی موبایلی، پیچ گوشتی ساعتی و … تقسیم می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *