مقالات

راهنمای خرید دستگاه جوش

راهنمای خرید دستگاه جوش

برای خرید دستگاه جوش نکاتی وجود دارند که باید به آن توجه کرد.دستگاه جوش، چه برای مصارف صنعتی و خانگی باید متناسب با نیاز مصرف کننده تهیه شود.

جوشکاری به معنای چسباندن دوفلز به هم و ذوب هر دوفلزها به عنوان پر کننده قطعه کار است.بین الکترود و فلز، قطعه یک قوس الکتریکی به وجود می آید و باعث ذوب شدن الکترود و چسبانده شدن دو فلز می شود.دستگاه جوش به نحوی کارمی کند که جریان AC را با شدت جریان پایین ولتاژ بالا دریافت کرده وآن را با جریان مستقیم DC با شدت جریان بالا و ولتاژ پایین تبدیل می کند.

دستگاه های مختلف با توان های مختلف برای کارهای مونتاژ کاری، اهنگری های سبک و کار در کارخانه های کوچک و بزرگ موجود هستند، دستگاه هایی که هرچه شدت جریان بیشتری داشته باشند، از الکترود با سایز بزرگ تری پشتیبانی می کنندو توانایی کار برروی قطعات ضخیم تری را دارند.

شدت جریان دستگاه جوش

دستگاه قوس الکتریک قابلیت های مختلفی در تولید شدت جریان دارد ومهم ترین وجه تمایز آن میزان شدت جریان تولیدی دستگاه است.این میزان شدت رابطه متقابلی با شدت جوشکاری و ضخیم بودن قطعه کار را دارد.

چرخه عملکرد ابزار دستگاه جوش

چرخه عملکرد به معنای آن است که، دستگاه به صورت بی وقفه کار می کند وسپس برای خنک شدن دستگاه به یک مدت زمان نیاز دارد.این نوع ویژگی در دستگاه به صورت درصد نمایش داده می شود یعنی اگر میزان عملکرد دستگاهی صد درصد باشد یعنی این دستگاه به طور مداوم می تواند کار کند ونیازی به خنک کاری ندارد و معمولا بازه زمانی چرخه عملکرد دستگاه 10 دقیقه اندازه گرفته می شود. اگر دستگاهی چرخه عملکردش 50 درصد باشد یعنی در بازه زمانی 10 دقیقه کار، باید 5 دقیقه خنک شود.با بالا رفتن میزان شدت جریان تولیدی،دستگاه به خنک کاری بیشتری نیاز دارد.دستگاه اگر در کارگاه های صنعتی کاربرد داشته باشد قطعا چرخه عملکرد بالاتری نیاز دارد.

تجهیزات جانبی دستگاه جوش

دستگاه های جوش دارای  تجهیزاتی مانند انبر الکترود گیر و رابط کابل می باشند.انبر الکترود گیر، قابلیت نگهداری از الکترود با شماره های مختلف را دارد و رابط کابل، وظیفه انتقال جریان به انبر و الکترود را به همراه دارد.برای بالا بردن کیفیت جوش نیاز به منتقل کردن شدت جریان تولیدی دستگاه است که این کار را کابل رابط انجام می دهد.

نکات ایمنی

*جوشکاری قوس الکتریک به دلیل این که شدت جریان بالایی دارد با لمس آن ها کاربر ممکن است دچار شوک الکتریکی و حتی مرگ شود پس حتما برای جوشکاری از دستکش ایمنی استفاده نمایید.

*حتما از ماسک ایمنی و لباس ایمنی استفاده کنید زیرا اشعه ای که از ذوب شدن الکترود به وجود می آید ممکن است به پوست و حتی چشم شما آسیب جدی وارد کند.

*هنگامی که الکترود ذوب می شود لایه محافظ آن می سوزد همین امر باعث ایجاد دود و گاز می شود که در فضاهایی که بسته هستند مشکل تنفسی به وجود می اورد.

این نوع جوشکاری ها به دلیل این که ممکن است اتش سوزی ایجاد کنند باید به دور از مواد اشتعال زا باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *