مقالات

اول ایمنی، بعد کار؛ درباره لوازم ایمنی کار چه می دانید؟

اول ایمنی، بعد کار

اول ایمنی، بعد کار؛ درباره لوازم ایمنی کار چه می دانید؟

یکی از مهمترین بخش های هر کار و فعالیتی در ابتدا استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی بوده و رعایت اصول ایمنی نقش مهمی را در حفاظت از کارکنان صنعتی و مشاغل مختلف در مقابل مخاطرات محیطی ایفا می کند. در این مطلب شما را با انواع لوازم و پوشش های ایمنی که در مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد آشنا می کنیم؛

– محافظ چشم و صورت

– کلاه ایمنی

– دستکش ایمنی

– محافظ دستگاه تنفس

– گوشی ایمنی

– کفش ایمنی

– لباس کار

محافظ چشم و صورت

این لوازم شامل عینک های ایمنی صنعتی و مهندسی و انواع ماسک برای حفاظت صورت می باشند. عینک های صنعتی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و هر کدام کاربرد جداگانه ای دارد که از لحاظ کاربرد به دسته های زیر تقسیم می شوند:

–  مقاوم در برابر ضربات

–  مقاوم در بابر ذرات و گرد و غبار

– مقاوم در برابر مواد شیمیایی

– مقاوم در برابر اشعه های شدید لیزر

– مقاوم در برابر جوشکاری

برای حفاظت از صورت نیز می توان از ماسک های محافظ صورت و محافظ جوشکاری استفاده نمود. استفاده از عینک و سایر وسایل حفاظتی چشم در مشاغلی که در آنها عملیاتی مانند خرد کردن، شکستن، بریدن، کندن و یا سوراخ کردن مواد و مصالحی از قبیل سیمان، آجر، سنگ، آسفالت، چدن، و آهن انجام می گردد ضروری می باشد.

دستکش ایمنی

دستکش های ایمنی به دسته های مختلف تقسیم می شوند که می توان به انواع استاندارد و دستکش های حفاظتی از قبیل:

– دستکش های محافظ در برابر خطرات مکانیکی
– دستکش های محافظ در برابر حرارت
– دستکش های محافظ در برابر اشعه و آلودگی های رادیو اکتیو
– دستکش های محافظ در برابر سرما
– دستکش های محافظ آتش نشانی
– دستکش های محافظ برای جوشکاران
– دستکش های عایق برق
– دستکش های محافظ در برابر مواد شیمیایی

کلاه ایمنی

برای حفاظت از سر در محیط کار در برابر انواع خطرات از کلاه ایمنی استفاده می شود. سقوط اشیا هر چند کوچک از ارتفاع زیاد و یا وجود موانع و برآمدگی ها که موجب برخورد سر افراد با آنها می شود می تواند صدمات جبران ناپذیری را ایجاد نماید؛ از این رو باید در مشاغلی که احتمال سقوط اشیا، برق گرقتگی و … وجود دارد و یا کار در ارتفاع کم به حالت خمیده، از کلاه ایمنی استفاده گردد. کلاه های ایمنی نیز برای برقکاران وجود دارد که عایق برق بوده و محافظ برقکاران در تماس سر با تجهیزات برقی است.

گوشی ایمنی

گوش یکی از اجزای مهم بدن می باشد که می بایستی در هنگام انجام کارهای پر سر و صدا برای جلوگیری از آسیب دیدن آن از محافظ گوش و گوش گیرهای مناسب استفاده نمود؛ زیرا گوش انسان می تواند در اثر صدای بلند و یا نویز آسیب ببیند.

محافظ دستگاه تنفسی

این لوازم به منظور حفاظت از سیستم تنفسی طراحی شده اند و از استنشاق هوای آلوده جلوگیری می کنند. ماسک های محافظ دستگاه تنفسی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
1- ماسک های تسویه کننده هوا

این ماسک ها آلاینده های موجود در هوا را به خود می گیرند و به چهار دسته ماسک های حذف کننده ذرات، ماسک های حذف کننده گازها و بخار، ماسک های الکتریکی تسویه کننده هوا و ماسک های نجات، تقسیم می شوند.

2- ماسک های رساننده هوای اتمسفری
ماسک هایی هستند که هوا را از طریق منبعی غیر از هوای اطراف تامین می کنند؛ این ماسک ها در شرایطی که تراکم اکسیژن محل کمتر از 21% باشد و فیلتر مناسب جهت حذف آلاینده ها وجود نداشته باشد استفاده می شوند؛ که به دو دسته ماسک های کپسول سر خود و ماسک های هوا رسان شیلنگی تقسیم می شوند.

کفش ایمنی

کفش ایمنی برای محافظت از انگشتان پا در مقابل خطر سقوط اشیا طراحی شده است. کفش های ایمنی اکثرا در قسمت جلو مجهز به زره فولادی می باشند تا از انگشتان پا در مقابل قطع شدن و یا آسیب دیدگی هنگام افتادن اشیای سنگین محافظت کند. کفش های ایمنی از پلیمری به نام پلی یورتان ساخته می شوند و انواع آن مانند کفش هایی ضد سوراخ شدن، ضد الکتریسیته و ضد لغزش تولید می شوند.

لباس ایمنی کار

لباس کار به لباسی گفته می شود که با توجه به سلایق، شرایط آب و هوایی و نوع شرایط کار انتخاب می گردد. از لباس کار علاوه بر یک دست نشان دادن نیروهای کار برای حفظ جان و کاهش آسیب به افراد باید استفاده گردد.
یک لباس کار خوب از پارچه با کیفیت و با حداقل پلی استر تولید می شود؛ همچنین لباس باید دارای رنگ ثابت بوده و آبرفت نداشته باشد. وجود پلی استر به میزان کم در بافت لباس برای کمک به استحکام لباس و جلوگیری از چروک شدن و عدم آبرفت آن به درصد خیلی کم نیاز است. در مشاغلی که ارتباط مستقیم با چسب، رنگ و مواد شیمیایی دارند باید یا از پارچه های کیفیت بالا و یا از لباس کارهای یک بار مصرف استفاده کرد زیرا خرید لباس کار جدید مقرون به صرفه نخواهد بود.
لباس کارهای خدماتی و کارگری به جهت زود خراب شدن آن از پارچه ها و ملزومات ارزان قیمت دوخته می شوند و بیشتر برای نیروی کار موقت مورد استفاده قرار می گیرند. لباس کارهای کارگری در دو مدل تولید می شوند:

– بلوز و شلوار (دکمه ای)
– کاپشن و شلوار (زیپی)

نوعی دیگر از لباس کار وجود دارد که نسوز بوده و از درصد نخ بیشتری برخوردار است. پارچه های لی و کتان به دلیل داشتن ضخامت و درصد نخ بالا در برابر حرارت نسبت به سایر پارچه ها مقاوم تر بوده و در مقابل سوراخ شدن مقاوم تر است. لباس های کار جوشکاری آرگون نیز باید از جنس کتان و به رنگ قرمز برای دفع تشعشعات آرگون تهیه شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *