مقالات

جوشکاری آرگون ،کاربردها و مزایای آن

جوشکاری آرگون ،کاربردها و مزایای آن

جوشکاری آرگون یا تیگ به جوشکاری تحت پوشش گاز آرگون می گویند. هر فرآیند جوشکاری نیاز به یک حوزچه مذاب و هر حوزچه مذاب نیاز به یک محافظ برای محافظت از اکسید شدن حوزچه مذاب دارد. در جوشکاری با دستگاه رکتیفایر محافظ جوش گل موجود در روی الکترود ، که در جوشکاری با دستگاه آرگون محافظ همان گاز آرگون می باشد . گاز آرگون یک گاز نجیب که در ستون آخر جدول مندلیف به اصطلاح گاز بی اثر می باشد. این گاز به دلیل اشباح بودن ساختار الکترونی، هیچ گونه واکنشی انجام نمی دهد و از واکنش اکسیژن موجود در محیط با حوزچه مذاب جلوگیری میکند. در جوشکاری با دستگاه آرگون همانند جوشکاری با الکترود فلزی که ایجاد کننده قوس می باشد در کار مصرف نمی شود و این یک مزیت برتر است که اپراتور می تواند مقدار فیلر لازم جهت جوشکاری مناسب را کنترل کند. فلزی که برای جوشکاری آرگون ایجاد قوس میکند فلز تنگستن می باشد که این فلز یکی از سخت ترین فلز های موجود در طبیعت است که نقطه ذوب بالایی دارد و می تواند نسبت به نوع آلیاژ و سایز دمای بالایی را تحمل نماید. پس برای ایجاد قوس الکتریکی در دستگاه آرگون و بوجود آمدن حوزچه مذاب تنگستن وظیفه ایجاد قوس، گاز آرگون محافظت از جوش و فیلر که به وسیله اوپراتور به حوزچه مذاب تزریق می شود.

تنگستن در رنگهای مختلف که در انتهای هر شاخه تنگستن موجود است در بازار یافت می شود که هر رنگ معرف ترکیب خاصی از سایر فلزات با فلز تنگستن می باشد که هر کدام از این ترکیب ها برای انجام جوشکاری فلزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد برای مثال تنگستن با رنگ مشخصه سبز مخصوص جوشکاری آلیاژهای آلومینیوم و رنگ مشخصه قرمز با ترکیب تنگستن و تریوم برای جوشکاری آلیاژهای مختلف آهن به کار می رود.

سیستم کارکرد دستگاه آرگون به دو بخش AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم ) تقسیم می شود که AC برای جوشکاری انواع آلیاژهای آلومینیوم و سیلیسیم و DC برای جوشکاری سایر فلزات مورد استفاد قرار می گیرد.

کاربرد جوشکاری آرگون

1- فلزات سنگین از قبیل آلومینیوم،نیکل،مس و برنج (مس و روی).

2- جوشکاری پاس ریشه در لوله ها و مخازن.

3- ورقهای نازک(زیر1mm).

مزایای جوشکاری آرگون یا TIG

1- به علت اینکه تزریق فلز پرکننده از خارج قوس صورت می گیرد.اغتشاش در جریان قوس پدید نمی آید در نتیجه کیفیت فلز جوش بالاتر است.

2- به دلیل عدم وجود سرباره و دود و جرقه ,منطقه قوس و حوضچه مذاب به وضوح قابل رویت است.

3- امکان جوشکاری فلزات سنگین و ورقهای نازک با دقت بسیار زیاد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *