مقالات

کاتر و انواع آن

کاتر و انواع آن

تیغه یا کاتر چیست؟

وسیله ای تیز که برای بریدن اجسام نازک نظیر موکت،مقوا،پلاستیک و…استفاده می شود.معمولا کاتر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:تیغه و بدنه.

تیغه این وسیله به صورت چند قسمتی است تا بتوان بعد از کند شدن،هر قسمت را جدا کرده و از قسمت بعدی استفاده کرد.در برخی اشکال،این تیغه به صورت دوطرفه می باشد تا وقتی یک طرف تیغه کند شد بتوان از قسمت دیگر آن استفاده کرد.البته ناگفته نماند که این تیغه بسته به نوع سازنده آن میتواند قابل تعویض یا غیرقابل تعویض باشد.

بدنه ی این وسیله به دو صورت پلاستیکی یا فلزی تولید می شود.

انتخاب تیغه مناسب برای شغل مورد نظر

تیغه 9 میلی متری:

این تیغه با دقت بالای برش خود، مناسب افرادی است که قصد برش مواد نازکی مانند کاغذ دیواری،فیلم،نمد،قالب بندی پلاستیک و… را دارند.

تیغه 18 میلی متری:

این تیغه برای افرادی مناسب است که در طول روز قصد برش مواد مختلفی را دارند که بعضی از این مواد نازک و برخی دیگر ضخیم هستند.موادی مانند فرش،موکت،گچ و سیمان،پارچه،کف پوش و…

تیغه 25 میلی متری:

این تیغه،مناسب برای موادضخیم یا متراکم است.موادی مانند فوم،طناب،لوله،ورقه های عایق لاستیکی و…

برای برش های طولانی نیز از این نمونه تیغه استفاده می شود.

 

رنگ های مختلف تیغه:

تیغه های کاتر در دو رنگ نقره ای و مشکی موجود هستند که تیغه نقره ای از کربن با کیفیت بالا ساخته شده و برای انواع مواد مناسب است.

تیغه های مشکی برای کاربرانی ساخته شده است که نیاز به لبه های واضح تر برای انجام برش هایشان دارند.این تیغه ها 25% وضوح و سرعت بیشتری نسبت به تیغه های نقره ای دارند.

اگر طول عمر تیغه مهم نیست و فقط وضوح و سرعت آن مهم است از تیغه های سیاه استفاده نمایید و  در غیر اینصورت از تیغه های نقره ای استفاده کنید زیرا ضمن اینکه طول عمری بیشتری دارند و با بسیاری از مواد سازگاری دارند،کاربر را هم از کارکردن با خود خسته نمی کنند.

انواع تیغه:

تیغه قلاب:

اگر قصد برش مواد رولی مانند موکت،ورقه های پلاستیکی و…  را دارید بهتر است از این تیغه ها استفاده کنید.زیرا این تیغه ها بدون اینکه آسیبی به رول زیرین بزنند برش خود را به سرعت انجام می دهند.

تیغه عایق:

همانگونه که از نام این تیغه پیداست،این تیغه با لبه های دندانه دار بسیار کوچک خود برای برش عایق به کارمی رود ،برش موادی مانند فوم،فایبر گلاس و … را راحت تر می کند.

تیغه سرعت:

این نوع تیغه از نوع تیغه های سیاه می باشد که با فلورین پوشش داده شده، سرعت کار را دو برابر می کنند.از جمله کاربرد فروان این تیغه ها باز کردن کارتن های چسب زده می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *