مقالات

ویروس کرونا و راه های پیشگیری از آن

ویروس کرونا و راه های پیشگیری از آن

علائم ویروس کرونا

ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹، ویروسی است (بطور خاص ویروس کرونا نامیده می‌شود) که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی که برای اولین بار در ووهان چین یافت شد، شناخته شده است. در ابتدا، بسیاری از بیماران این شیوع بیماری در ووهان چین ارتباط با بازار بزرگ غذاها و حیوانات دریایی داشته‌اند و این نشان از این دارد که این ویروس  از حیوان به انسان منتقل شده است. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از بیماران در معرض و در ارتباط با بازار حیوانات نبوده، که این مورد نشان‌دهنده این است که گسترش و انتقال از شخصی به شخص دیگر نیز در حال وقوع است. در حال حاضر مشخص نیست که تا چه حد آسان یا پایدار این ویروس در بین افراد در حال گسترش است.

چگونگی انتشار کرونا

بیشتر مطالب در مورد این ویروس کرونا ناشناخته است. دانش فعلی تا حد زیادی بر اساس آن اطلاعات و مواردی است که در مورد ویروس کرونای مشابه آن می‌دانیم. ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در بسیاری از گونه‌های مختلف حیوانات از جمله شتر، گاو، گربه و خفاش‌ها شایع هستند. به ندرت ویروس کرونای حیوانی می‌تواند افراد را آلوده کرده و بین افراد نیز مانند ویروس SARS، MERS و این ویروس کرونای اخیر گسترش یابد.

بیشتر اوقات گسترش و واگیر از فردی به فرد دیگر در تماس‌های نزدیک (حدود ۲ متر) اتفاق میافتد. تصور می‌شود که انتقال فرد به فرد این ویروس درست شبیه به انتقال آنفلوآنزا و سایر عوامل بیماری زای تنفسی، عمدتا از طریق قطرات تنفسی که زمان سرفه یا عطسه فرد مبتلا ایجاد می‌شود، عمل می‌کند. این قطرات می‌توانند در دهان یا بینی افرادی که در همان نزدیکی هستند فرود بیایند و یا احتمالا از طریق استنشاق به داخل ریه‌ها کشیده شود. در حال حاضر مشخص نیست که آیا فرد می‌تواند با لمس کردن سطح یا شئ ای که ویروس روی آن است و سپس لمس دهان، بینی و یا احتمالا چشم خود، به ویروس کرونا آلوده شود.

بیشترین امکان واگیر

به طور معمول، در مورد اکثر ویروس‌های تنفسی، افرادی که بیشترین علائم بیماری را دارند، بیشترین امکان واگیری را دارند. با این وجود، در مورد ویروس کرونا، گزارش‌های گسترده‌ای از انتشار آن از یک بیمار آلوده که هیچ علامتی ندارد با یک تماس نزدیک وجود دارد.

توجه به این نکته مهم است که ویروس تا چه اندازه به راحتی در بین افراد گسترش می‌یابد. برخی ویروس‌ها مانند سرخک بسیار مسری هستند، در حالیکه سایر ویروس‌ها از این دست کمتر هستند. موارد بسیاری است که در مورد قابلیت انتشار، شدت و سایر ویژگی‌های مرتبط با ویروس کرونا می‌بایست آموخته شود و تحقیقات در این زمینه نیز در حال انجام است.

علائم ویروس کرونا

در مورد عفونت‌های تایید شده این ویروس، بیماری‌های گزارش شده از دامنه افرادی که هیچ علامت و یا علائم کمی دارند تا افرادی که بشدت درگیر و در حال مرگ هستند، کشیده شده است. علائم می‌تواند شامل موارد ذیل باشد:

*تب

*سرفه

*تنگی نفس

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا معتقد است که علائم این ویروس ممکن است در حداقل ۲ روز تا ۱۴ روز پس از مواجهه ظاهر شود. این براساس آنچه قبلا به عنوان دوره ویروس MERS دیده شده، بنا شده است.

پیشگیری و درمان ویروس کرونا

پیشگیری

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت ویروس کرونا وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این عفونت، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است. با این حال، به عنوان یادآوری، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا همیشه اقدامات پیشگیرانه روزمره را برای کمک به پیشگیری از شیوع ویروس‌های تنفسی توصیه می‌کند که شامل موارد زیر است:

1- دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید. اگر صابون و آب در دسترس نیست، از یک محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل که حداقل ۶۰ درصد ان الکل باشد، استفاده نمایید.

2- از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دستان آلوده و شسته نشده خودداری کنید.

3- از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.

4- زمانی که بیمار هستید در خانه بمانید.

5- در زمان عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و سپس دستمال را درون سطل زباله بیاندازید.

6- اشیا و سطوحی را که اغلب لمس می‌کنید، ضدعفونی نمایید.

این عادات روزمره‌ای است که می‌تواند به جلوگیری از شیوع ویروس‌هایی از این نوع کمک کند.

درمان

هیچ درمان ضد ویروسی خاصی برای عفونت ویروس کرونای جدید توصیه نشده است. افراد آلوده به این ویروس می‌بایست برای کمک به تسکین علائم از مراقبت‌های حمایتی استفاده نمایند. در موارد شدید، درمان باید شامل مراقبت و حمایت از عملکرد اعضاء حیاتی بدن باشد.

افرادی که فکر می‌کنند ممکن است در معرض ویروس کرونا باشند، باید سریعا به مرکز ارائه خدمات بهداشتی پزشکی مراجعه نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *