مقالات

خانه هوشمند چیست و چه مزایایی دارد؟

خانه هوشمند چیست

امروزه پیشرفت های زیادی در عرصه های مختلف علمی صورت می گیرد که شتاب آن غیر قابل توصیف است. بسیاری از این پیشرفت های به گونه ای زندگی انسان ها را به خود درگیر کرده است که نه تنها بدون آنها زندگی بشر دچار مشکل و اختلال می شود، بلکه راحتی و آسایش زندگی هم از جامعه بشری رخت خواهد بست.
بسیاری از این تکنولوژی ها حتی باعث دگرگونی های بزرگ در اجتماع انسان ها شده است و اینترنت شاه کلید این ماجراست. اینترنت به گونه ای وسیع و غیر قابل تصور جوامع را درگیر کرده و باعث بروز تغییرات بزرگ اجتماعی و حتی باعث تغییر در شیوه زندگی و حتی شیوه داد و ستد انسان ها شده است.
بدیهی است که ابزار اینترنت علاوه بر تأثیرات چشمگیری که در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جوامع داشته، خود به عنوان وسیله ای برای ایجاد رفاه، راحتی و آسایش مردم تبدیل شده است. تجهیزات و ابزارهایی طراحی و ساخته شده اند که بر بستر اینترنت فعالیت می کنند. تلفن های هوشمند یکی از این ابزارهای نوین ارتباطی است که تأثیر آن در زندگی انسان ها انکار ناپذیر است. تلویزیون های هوشمند و اخیرا هم خانه های هوشمند، به وجود نیامده اند مگر برای راحتی و آسایش انسان ها.
پیشرفت روز افزون در عرصه صنعت، آسایش و رفاه خانه را همراه با صرفه جویی در مصرف انرژی به ارمغان آورده است. خانه ای که مانند یک خدمتکار تمامی سعی و تلاش خود را می کند تا بیشترین خدمت را برای شما انجام دهد. خانه حضور شما را حس می کند، تغییرات گرمایشی و سرمایشی را متوجه می شود، علایق و سلایق شما را می داند و خود به صورت خودکار به عنوان دستیار شما فرامین لازم را به اثاث خانه صادر می کند.
عادت سرمایی و گرمایی شما را خوب می شناسد و قبل از اینکه از سرما یا گرما کلافه شوید دمای مورد نظر شما را فراهم می سازد. این امکان باعث می شود تا وقتی در منزل نیستید انرژی با ارزش هدر نرود. پس ساختمان شما به نوعی صرفه جویی هم می کند. حتی می توانید میزان مصرف انرژی خود را مشاهده کنید و یا هنگامی که سیم کشی منزل شما دچار مشکل شود و بار اضافی وجود دارد از آن مطلع شوید.
در خانه هوشمند ساکنین قادر هستند تا بی نیاز از اینکه به اتاق یا فضای مورد نظر مراجعه کنند روشنایی آن مکان را به طرق مختلف و از راه دور کنترل نمایند. این بدین معناست که شما می توانید در پذیرائی باشید و چراغ های اتاق خواب خود را خاموش یا روشن نمائید.

اگر موافقید کمی فاصله را بیشتر کنیم و به خارج منزل برویم. آیا باز هم می توانیم چراغ های منزل را بدون مراجعت به منزل کنترل کنیم؟! پاسخ مثبت است. تکنولوژی شعبده می کند و شما با در اختیار داشتن یه خط تلفن و یا گوشی موبایل و یا اینترنت قادر هستید این کار را انجام دهید. خانه هوشمند شما منتظر فرمان شماست، دکمه را بفشارید و اجازه دهید غول چراغ جادویی به نام هوشمند سازی خانه برایتان خواسته تان را برآورده کند.
خیلی از ما وقتی به سفرهای دور می رویم از امنیت خانه خود نگرانیم. هراس داریم مبادا چراغ های خاموش منزلمان برای روزهای زیاد جناب آقا دزده رو به هوس بیاندازد تا به خانه مان سرک بکشد. شما یک خانه هوشمند باوفا دارید که از پس حفاظت خودش بر میاید و در نبود شما مراقب خودش هست. او به هنگام نبود شما حضور شما را شبیه سازی می کند. به طور مثال هر شب راس ساعت ۸ شب چراغ ها را روشن و ساعت ۱۲ خاموش می کند. در ضمن با هوشمندسازی، باغچه شما هم طبق برنامه آبیاری می شود. فراموش کرده بودید به هنگام خروج قهوه ساز را خاموش کنید؟ از راه دور برق قهوه ساز را قطع کنید. بدین ترتیب همه چیز رو به راه است، آسوده از سفر خود لذت ببرید.

مزایای هوشمند سازی ساختمان چیست؟

1- آسایش و رفاه
سیستم هوشمند ساختمان، آسایش و رفاه را برای ساکنین خود به ارمغان می آورد لذا میتوان امیدوار بود که در زندگی پرمشغله و مدرن امروزی، راه حلی مناسب جهت ایجاد راحتی بیشتر و سرعت بخشیدن به امور روزانه باشد.تا افراد وقت بیشتری برای تمرکز بر روی مسایل اصلی تر داشته باشند.

2- کنترل مرکزی و از راه دور
خانه هوشمند دارای یک زیربنای ارتباطی پیشرفته است و که در آن کلیة سیستمهای الکترومکانیکی ساختمان به صورت مرکزی مانیتور و کنترل میشوند و ساکنین این خانه ضمن استفاده از خدمات پیشرفتة خانه هوشمند در مصرف انرژی صرفه جوئی قابل ملاحظه ای کرده و لذت زندگی در یک خانة ای از اینده را نیز تجربه می کنند.

3- بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی
با سیستم کنترل هوشمند ساختمان میتوان تا حدود % 50 در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. یک سیستم هوشمند انرژی هایی که در ساعت اوج مصرف بیش از حد مصرف می شوند را مهار کرده و انرژی هایی را که در ساعات خالی از سکنه تلف می شوند را حذف می کند و همچنین از منابع طبیعی در کنار منابع مصنوعی در زمان مناسب به طور هوشمند استفاده می نماید. به عنوان مثال در صورتی که کسی در محیط حضور نداشته باشد سیستم روشنایی و سرمایش-گرمایش از کار می افتد و در ساعتی از روز به دلیل وجود نور طبیعی خورشید با باز شدن پرده ها به طور هوشمند نور محیط تامین شده و نیاز به استفاده از سیستم روشنایی نیست.

تجهیزات مورد استفاده در خانه هوشمند

1- سنسورهای هوشمند

– سنسور حرکتی
– سنسور نور
– سنسور دما
– سنسور دود
– سنسور شکست شیشه
– سنسور باز و بست
– سنسور رطوبت سنج
– میکروفن

2- عملگرها

– عملگرهای رله ای
– موتور الکترونیکی
– پمپ آب
– شیر آب
– شیر گاز
– بلندگو/آژیر
– پروتکل ارتباطی
– تاچ پنل

چه محصولاتی برای خانه های هوشمند وجود دارند؟

هم اکنون وسایل زیادی برای هوشمند سازی خانه ها در بازار موجود است، و با گذر زمان تعداد بیشتری در حال ورود به بازار هستند. در مورد لامپ های هوشمند یکی از بهترین گزینه های موجود را Philips Hue ارائه می دهد، اما برخی دیگر نیز مانندHoli Smart Mood Lamp نیز که تازه شروع به کار کرده، محصولی قابل احترام را ساخته است.
یکی از وسایل هوشمندی که ممکن است شما بیشتر با آن آشنا باشید تلویزیون های هوشمند است، این تلویزیون ها به اینترنت متصل شده و می توان با آن ها محتواهای گوناگون را مشاهده کرد. شما می توانید به راحتی به Netflix و Hulu لاگین نموده و فیلم دانلود کنید، بازی انجام دهید یا چیزی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. امروزه شرکت ها زیادی تلویزیون های هوشمند می سازند اما می توان از میان آنها به Vizio و برخی مدل های ساموسونگ اشاره نمود.
البته وسایل هوشمند دیگری نیز وجود دارند مانند، یخچال فریزرها، اچاق گازها، تشخیص دهنده های دود و احتمالا نام آشنا ترین آنها یعنی ترموستات ها. قفل های هوشمندی نیز وجود دارند که می توان از طریق اپلیکیشن و با تلفن هوشمند آنها را کنترل نمود و مثلا دری که چنین قفلی بر روی آن سوار شده را بست یا باز نمود. استفاده همزمان از همه این وسایل هوشمند به شما کمک خواهد کرد تا به آسانی خانه خود را کنترل کنید و بهترین بهره وری ممکن را در مصرف انرژی داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *