مقالات

هرآنچه که لازم است در مورد دستکش جوشکاری و لباس مخصوص آن بدانید!

دستکش جوشکاری

دستکش جوشکاری، پیش نیاز عملیات جوشکاری

برای حفاظت از ناحیه دست جوشکاران و سایر کارگران ساختمانی، می‌توان از دستکش حافظتی جوشکاری استفاده کرد! این وسیله کمک می‌کند تا کارگران ساختمانی، کارگرانی که در کارخانه‌ها مشغول به جوشکاری هستند و … از برخورد اشیا داغ با ناحیه دست در امان باشند! در واقع این افراد با استفاده از این نوع دستکش‌ها، خود را از آسیب اوراق فلزی، شیشه‌های بریده شده و … محافظت می‌کنند.

معمولاً دستکش‌های مخصوص جوشکاری، بر اساس استانداردهایی تهیه می‌شوند که باید حداکثر میزان مقاومت را داشته باشند. در واقع این دستکش‌های محافظتی تا حد زیادی می‌توانند در برابر گرما، ساییدگی و … مقابله کنند. در این زمینه بهتر است که از اندازه‌های موجود در بازار و استانداردی هم که برای این کار وجود دارد، مطلع باشید!

به عنوان مثال دستکش حافظتی جوشکاری به سه دسته کوتاه، متوسط و بلند تقسیم‌بندی می‌شود! اندازه استاندارد هر کدام به ترتیب (طول دستکش)، ۳۰ سانتی‌متر، ۳۵ سانتی‌متر و ۴۰ سانتی‌متر باشد! اگر یک جوشکار هستید و می‌خواهید از دستان خود محافظت کنید و یا یک کارفرما هستید و بر اساس قوانین موظف به تأمین این وسایل هستید، باید حتماً بر اساس نیاز و نوع کار اقدام به تهیه دستکش جوشکاری و لباس مخصوص جوشکاری کنید!

ویژگی‌های استاندارد یک دستکش حافظتی جوشکاری و لباس مخصوص جوشکاری

حالا که کمی با این ابزار و وسایل حافظتی آشنا شدید، بهتر است در مورد ویژگی‌های آن‌ها بدانید. این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند که خیلی بهتر در این زمینه اطلاعات کسب کنید و مطمئن شوید که چگونه می‌توانید با کمک این ویژگی‌های ایده‌آل، یک دستکش و یا لباس مخصوص جوشکاری برای خود تهیه کنید.

استانداردها و ویژگی‌های دستکش جوشکاری

در مورد دستکش‌های چرمی، اولین ویژگی که در مورد آن‌ها مطرح می‌شود، جنس و ماده اولیه تشکیل دهنده آن هاست! در واقع این دستکش‌ها از چرم تهیه شده‌اند و یا کمک نخ و دوخت یک شکل منظم گرفته‌اند! معمولاً ضخامت چرم ۱ تا ۱٫۵ میلی‌متر است!

در دوخت این نوع از دستکش‌ها، حتماً باید این موضوع بررسی شود که قسمت‌های چرمی دستکش، باید به صورتی دوخته شوند که سطح رویه چرم با سطح دست، تماس نداشته باشد تا در هنگام تحمل گرما، هیچ مقداری به دست کارگر یا جوشکار منتقل نشود. در آخر مدنظر بگیرید که تعداد بخیه‌ها با کمک نخ و سوزن در هر قسمت، باید سه بخیه در هر سانتی‌متر باشد.

استانداردهای لباس مخصوص جوشکاری

در واقع این لباس‌ها که معمولاً به صورت کلی شامل کلاه، نیم تنه، آستین، پیش بند ساده، پیش بند شلواری و … می‌شوند، بر اساس استانداردهایی ساخته شده‌اند که حداقل میزان آسیب و خطر را برای فرد جوشکاری در نظر می‌گیرد

این لباس‌ها باید متناسب با بدن جوشکار تهیه شوند تا فرد در آن‌ها احساس راحتی کند. همچنین این لباس‌ها نباید دارای جیب یا لبه خاصی باشند. مانند دستکش جوشکاری که در تهیه آن از چرم استفاده شده‌است، باید برای تهیه یک لباس مخصوص جوشکاری استاندارد هم از چرم استفاده کرد.

این ماده اولیه می‌تواند به راحت تر انجام شدن، عملیات جوشکاری تا حد قابل قبولی کمک کند و همچنین می‌تواند گرما را تا مقدار زیادی تحمل کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *