مقالات

سختی سنجی و انواع آن

سختی سنجی و انواع آن

از فلزات و مواد گوناگونی در صنعت استفاده می شود بنابراین برای تعیین ویژگی ها و خواص هریک از این فلزات و مواد یا آلیاژ ها لازم است تا خواص شیمیایی، مکانیکی یا فیزیکی هریک از آنها بطور صحیح مشخص شود تا به نسبت خواص مکانیکی یا شیمیایی هریک از این فلزات از آنها در جای درست و مناسب استفاده شود.

این خواص با آزمایش های مختلفی انجام می پذیرد و سختی سنجی نیز یکی از این آزمایش هایی است که بر روی فلزات و دیگر مواد انجام می شود تا میزان سختی و مقاومت این مواد تعیین گردد.

سختی سنجی

در اصطلاح به میزان فرو رفتن یک جسم فرو رونده در سطح یک فلز یا ماده دیگر است که بوسیله انواع دستگاه های سختی سنج انجام می شود و واحد های مختلفی از جمله راکول، برینل و ویکرز و دیگر واحد های سختی دارند.

واحد راکول

از میان این واحد ها برای سختی سنج فلزات بیشتر از واحد راکول استفاده می کنند که نماد لاتین آن HCR می باشد و در صنعت برای بیان سختی فولاد ها نیز از راکول استفاده می کنند.

انواع سختی سنج ها

سختی سنج ها به طور کلی در دو نوع دستگاه های قابل حمل ( پرتابل )که به راحتی در دست قرار می گیرند و سختی فلز بررسی می شود وسختی سنج های بزرگ تر که قابل حمل نیستند که بیشتر در آزمایشگاه های صنعتی استفاده می شود تقسیم بندی می شوند.

به عنوان مثال برای تراش فلزات در تراشکاری، سختی فولاد یا فلزات یکی از مهمترین عوامل انتخاب ابزار برشی مناسب است که به نسبت سختی فولاد الماس تراشکاری مناسب را انتخاب و تراشکاری را انجام می دهند و به همین دلیل الماس های تراشکاری بر اساس سختی های استاندارد دسته بندی می شوند که به اصطلاح به آن گرید الماس تراشکاری گفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *